Consejos exprés: Cap d’Any Race 2022

Ja totalment arrelada per a l’últim dia del calendari anual, arriba una nova edició de la Cap d’Any Race, aquest any amb la novetat del retorn del 10k junt amb el 5k en un circuit que a mi m’ha agradat moltíssim perquè crec que capta l’essència del que ha de ser una prova esportiva de caràcter festiu, també competitiu si ho vols així, que et vol mostrar la part més coneguda de la cocapital vallesana.

I aquí Blogmaldito em poso a explicar-te tots els secrets de la cursa: circuit detallat amb els seus puges i baixes, rectes i girs, l’estratègia de competició a seguir per salvar la jornada  i alguns consells més per gaudir-la sense excedir-nos en l’agonia.

FITXA

• Lloc: Sabadell (Vallès Occidental)
  • Horari: 31 de desembre (17.00)
  • Distància: 5 i 10 km (no homologats)
  • Tipus de terreny: Asfalt
  • Recorregut
  • Reglament
  • Calaixos de sortida: Si
  • Avituallament:
    • Meta: líquid i productes a la bossa del corredor.
  • Puntua: Lliga Championchip (doble)
  • Extras: Guarda-roba i dutxes (Pavelló Cal Basach). Curses infantils.
  • Obsequi: Samarreta*
  • Recollida de dorsal (Pavelló Cal Basach)
    • 29 de desembre: 17.00 a 20.30
    • 30 desembre: 10.00 a 20.30
    • 31 de desembre: 10 a 14.00 (i de fora de Sabadell: de 14 a 16)
  • ¿Cómo arribar-hi?
      • Tren Tren: S2 (Estació: Creu Alta)
      • Bus Autobús: L1, L2, L3 (Parada: Prats)

*Que pagues amb la teva inscripció

BRICONSEJOS

¿Marca? Bastant ràpida, però no està homologada

És veritat que el circuit de la Cap d’Any Race és d’aquells que es poden batejar com a traïdors perquè són dels que et permeten córrer molt d’inici perquè fan baixada i després toca pujar… i potser ja no et queden cames. Però, la veritat és que és un circuit força ràpid perquè no té grans percentatges de desnivell, així que és més difícil de patir una gran petada quan comenci a picar cap amunt.

També és cert que té algunes llargues rectes just a l’inici que permet estirar molt el grup de corredors i córrer prou còmode i quan comencen les estretors (sobre el km 2) jo crec que ja no hi haurà gaires problemes per avançar corredors (amb això ajuda també que a la sortida ens divideixin en quatre calaixos segons els nostres ritmes).

L’únic problema, que la distància no està homologada, encara que crec que és bastant ajustada en el cas del 10k (i no tant en el cas del 5k). I, és clar, que el final és en pujada i se’ns pot fer una mica llarg si arribem als últims metres amb una mica d’agonia.

¿Estratègia 5k? A ritme ràpid i constant, però sense flipar-se massa a l’inici

És un perfil del recorregut bastant homogeni, però que amaga algunes trampes situades en punts estratègics, de manera que és important tenir sempre en compte que en certs moments cal canviar el xip. L’inici et permet anar a ritme, però després la cosa es complica. Una pujada d’uns 500 metres serà la primera dificultat i el tram central és sinuós però molt transitable. Els últims dos km són ràpids, però amaguen una rampa a només 500 metres de la línia d’arribada on s’ha d’arribar encara amb forces per superar-la. Jo ho divideixo així:

• Sortida a km 2: quasi sempre en baixada avinguda de vianants, totalment plana. Pot bufar el vent. RITME RÀPID PERÒ AMB CAP
  • Km 2 a 4,3: Pujada més dura d’inici que cap al final. Perfil sinuós però suau a excepció de sortint de rodejar el mercat on pica una mica més. Sector de molts girs i carrerons de vianants. ADAPTAR RITME
  • Km 4,3 a Meta: Ja tot és pujada fins a meta. RESISTIR (RÀPID, PERÒ DE MENYS A MÉS)

¿Estratègia 10k? Primera volta tantejant i segona arriscant

Són dues voltes quasi idèntiques, (canvia el final de la primera i l’inici de la segona; la resta és igual), així que la idea és mantenir l’esquema del 5k però guardant una mica en la primera volta per tenir forces i ganes d’apretar en el moment que calgui a la segona. On donaria aquesta marxa de més? Jo crec que a partir del km 8 ens la podem jugar una mica sempre tenint en compte el final en sua pujada que ho fa tot una mica més difícil.

Claus del circuit

1/ Sortida plàcida gràcies als calaixos de sortida i l’ample del carrer. Els primers metres és fan per una llarga recta per l’avinguda Onze de Setembre que és de doble sentit circulatori, així que tenim dos carrers d’ample per moure’ns. I amb els calaixos, l’any passat van ser quatre, em sembla genial i totalment suficient per a 2.000 corredors i ajudarà molt a fer una sortida prou fluida.

2/ Quasi dos quilòmetres favorables i bastant rectilinis. La primera meitat de la cursa és d’aquelles que donen gust donar-te canya, un desnivell suau de baixada quasi tot el tram.

3/ … I tres km que van picant cap amunt amb alguns trams de descans. És aquí on juguem la partida de veritat i, per això, cal que no ens passem de ritme abans. És un sector sinuós, amb un parell de pujades, especialment la primera del carrer Sol, on potser et toca baixar una mica el ritme.

4/ De Zamenhoff a meta, dues rectes en pujada. 700 metres en dues rectes que es poden fer ben llargues si no saps controlar el punt de gas, és millor anar accelerant de menys a més.

5/ És una cursa cèntrica i això vol dir trams de vianants. Així que ens trobarem també mobiliari urbà als costats i, possiblement, gent creuant el carrer. Hem de competir, però anant amb una mica de cura.

6/ La separació del 5k i 10k, sobre el km 4,8. A meitat de la recta de meta els del 5k continuaran recte fins a travessar l’arc d’arribada i els del 10k donaran mitja volta per després fer un petit bucle amb una mica de pujada i després baixa i connectar de nou amb el circuit per fer la segona volta.

RECORREGUT CAP D’ANY RACE

Taronja: Dificultat mitja (pujades de poc desnivelt, trams complicats).
Verd: Dificultat baixa (pla o baixada)

1/ PRIMERS METRES FINS A LA PLAÇA MAJOR

5k y 10k 1ª VOLTA: Fins al km 1
10k 2ª VOLTA: Km 4,8 a 6

Des de la plaça de la Creu Alta i just al costat del Pavelló Cal Basach té origen i final la Cap d’Any Race costat. I tindrem uns primers metres molt confortables, carrer llarg i ample, i amb perfil favorable (tendència a baixar) fins a arribar a la plaça de l’Alcalde Marcet; des d’allà fins a la plaça Major el perfil és una mica més sinuós, però no impedeix mantenir el ritme. Molt plàcid tot, arranquem!

En el cas dels del 10k , a la segona volta només faran la meitat d’aquesta recta després de fer un gir de 180º.

2/ RAMBLA

5k y 10k 1ª VOLTA: km 1 A 2
10k 2ª VOLTA: Km 6 a 7

Una llarguíssima recta i, de nou, amb tendència a baixar, ens permet mantenir aquest ritme ràpid (que no agònic, eh) durant un km més. No té cap misteri a nivell competitiu, així que pots anar gaudint de l’ambient que envolta el centre de Sabadell el dia de Cap d’Any.

3/ FINS AL TEATRE PRINCIPAL

5k y 10k 1ª VOLTA: km 2 A 3
10k 2ª VOLTA: Km 7 a 8

Ara ja sí, ara venen les dificultats, que tampoc són gaires ni gaire complicades. Girem cua per Marqués de Comillas i encarem una suau pujada (entre l’1% i 3% de desnivell) pels carrers del Sol, Alemanya i Pau que, a diferència dels trams anteriors aquest sí que són estrets, així que és important no trobar-se gaire tap per, si cal, fer avançaments. El fonamental, baixar una mica el ritme fins que ens trobem còmodes amb ell.

4/ EL CENTRE FINS A RONDA ZAMENHOFF

5k y 10k 1ª VOLTA: km 3 A 4,3
10k 2ª VOLTA: Km 8 a 9,3

El tram més bonic i de vianants d’un circuit aj de per si cèntric i maco el trobem just aquí, amb un seguit de carrerons i de girs amb parts on pica cap amunt i altres que fan baixada o són plans. Ah, molta cura amb el mobiliari que t’aniràs trobant a banda i banda.

5/ FINS A META

5k: Km 4,3 a META
10k 1ª VOLTA: km 4,3 A 4,8
10k 2ª VOLTA: Km 9,3 a META

Uns metres plàcids i favorables pel carrer Gràcia fins a la plaça Granados seran l’avantsala de l’últim hándicap de la jornada que és just el que et fa arribar a meta. Seran 700 m de pujada, els primers per la Ronda Zamenhoff i la resta per l’avinguda Onze de Setembre que havíem fet a l’inici de la cursa en baixada i ara toca remuntar. Aquí és molt important calcular bé com anem accelerant el ritme per no poetar abans d’hora, així que, si cal, et tocaria de retardar una miqueta aquest esprint si veus que vas una mica justet de força; en cas contrari, Gas!

En el cas del 10k , a la primera volta quan estem sobre el km 4,8 donarem mitja volta per començar la segona volta; i ja quan estiguem finalitzant aquesta segona volta, ara sí, anirem directes a meta.

Blogmaldito a Facebook

Blogmaldito és un blog amb filosofia ‘Non Profit’. Què vol dir això? Que tinc com a principi que tots els continguts són vostres a condició que no feu un ús comercial i interessat d’ells. El que faig ho faig com a hobby i des d’una perspectiva de corredor popular per a la resta de corredors i amics que em trobo a les curses. Just per això, ni puc ni vull guanyar diners amb el córrer. No accepto invitacions, ni regals. No estic en venda. Per a mi ja és un regal que us molesteu en treure una mica de temps en llegir-me, en dir la vostra i parlar d’aquesta bogeria de flipats fent la cabra pels carrers i les muntanyes.