Consejos exprés: Cursa dels Colls

Sempre és un plaer posar-se les vambes per descobrir nous racons de Catalunya i més si és patejant trails amb recorreguts tan macos com els que presenta la  Cursa dels Colls al parc dels Colls Miralpeix (aquestes muntanyetes que serveix com a filat per contenir la rivalitat històrica existent entre Vilanova i la Geltrú i Sitges).

I aquí Blogmaldito t’explico he aconseguit, per fi!!!, un matí per gaudir d’aquest entorn vorejant el mar Mediterrani, gaudir dels corriols i perfil trencacames i passar-m’ho pipa per poder explicar els seus secrets: circuit detallar, estratègia per a competir-la, ja sigui per si la vols fer a tope o ja sigui per salvar la jornada, i alguns consells més per gaudir-la sense excedir-nos en l’agonia.

Gràcies a la bona gent darrera de la Cursa dels Colls per tota l’ajuda (info i consells) per tirar endavant aquesta entrada, a més de tots els fotògrafs: Helena Carbonell, Montse Dolz, Laia García, Francesc Jasanada, Koldo Lanaspa, Jordi Martí, Astrid Pamplona, Josep Serrano, Marina Sospedra.

FITXA

• Lloc: Vilanova i la Geltrú (Garraf)
  • Horari: 10 d’abril
  • Avituallament:
    • Cursa Curta: un avituallament en carrera + Meta
    • Cursa Llarga: dos avituallaments en carrera + Meta
  • Extras: Guarda-roba, vestidors i dutxes.
  • Recollida de dorsal (Molí de Mar)
    • Dissabte: de 17.00 a 20.00
    • Diumenge: de 8.00 a 9.00

BRICONSEJOS

Foto: Jordi Martí

Es una prova exigent? Molt divertida, sí, però també molt trencacames i amb un terreny bastant tècnic

No presenta gaire desnivell positiu (uns 500 en quasi 15 km y poc més de 200 en la prova curta de 8 km); aquí no rau la dificultat d’aquesta Cursa dels Colls. EL que realment fa que aquesta cursa sigui més dura del que indiquen les xifres en brut és el seu perfil totalment trencacames (no pararàs de pujar i baixar, els únics trams plans els tens als primers i últims metres de la cursa) i el terreny trencat i irregular que t’obliga constantment a anar amb cura d’on vas trepitjant, de no flipar-te a les baixades i de saber regular en les pujades de roca més verticals. Ja us dic que amaga més del que sembla (i t’ho passaràs d’alló més bé).

Quin tipus de calçat porto?

untitled-1No te la juguis, unes de Trail. Molt corriol estret i alguns més corribles que d’altres. I també un munt de baixades amb el terreny molt irregular (pedra, roca, arrels…), d’aquells que també et pot donar un bon ensurt si no vas amb cura. És pur terreny del Garraf, així que aquí no tinc cap dubte: amb unes mixtes patiries molt, així que jo aconsello anar amb unes de trail amb bona estabilitat i, fins i adherència. No ha de ser tope gama, eh!, però tot el que sigui primar la seguretat sempre serà un plus per córrer.

Com està senyalitzada

Amb cinta de tela, calç i banderoles clavades a terra. A més de molts voluntaris per diferents punts conflictius del recorregut per recolzar aquesta senyalització. No es fa servir plàstic per tenir cura amb el medi ambient.

Em porto el meu sistema d’hidratació / aliment?

Tot depen de la calor que faci. Encara que els dos avituallaments per la Cursa Llarga i l’únic de la Cursa Curta em semblen más que suficients, també es cert que si fa calor (la primavera és una loteria en quant a meteo) no és mala opció portar un bidó de ma a sobre.

Com és l’avituallament de meta

Líquid i sòlid. Tindràs tot tipus de beguda i, a més, amb bocata de botifarra o hamburguesa vegetariana (un molt bon detall que ofereixin aquesta opció i que cada vegada es veu més en curses que pensen en tothom).

ESTRATÈGIA CURSA LLARGA 14k

Estratègia Cursa Llarga 14k? Sense flipar-se en cap moment perquè és molt trencacames

Com veuràs a l’altimetria que tens a dalt, el resum és l’equivalent a un xerrac. Un perfil totalment trencacames al que se li afegeix el terreny trencat i abrupte típic del Garraf més proper al mar. La idea és no flipar-se en cap moment perquè es d’aquelles curses que en el moment que t’hagis passat una mica d’ambiciós ho pagues ben car la resta de la prova. Millor anar guardant i, potser, començar a donar una miqueta més de gas controlat a partir del km 10.

Aquí la tens detallada:

• Fins al km 3. Asfalt d’inici, pista de terra després i corriols de pujada i baixada sense una dificultat excesiva. AMB CALMA
  • Km 3 a 5,3. Pujades i baixades per corriols en un perfil molt trencacames. RESERVAR / PRECAUCIÓ
  • Km 5,3 a 6,4. Tram més tranquil de perfil favorable entre pisat i corriol. SENSE FORÇAR
  • Km 6,4 a 9,4. Molt de corriol amb algun tram de pista. Pujades fortes i baixades tècniques. RESERVAR / PRECAUCIÓ
  • Km 9,4 a 12,3. Corriol i pista amb un punt menys de dificultat que l’anterior tram. SENSE FORÇAR / PRECAUCIÓ
  • Km 12,3 a Meta. Vorejant el mar anem cap a Vilanova, el perfil és bastant favorable i es deixa córrer. RÀPID

CIRCUIT CURSA LLARGA 14k

Vermell: Dificultat alta (pujades exigents, baixades tècniques)
Ambar: Dificultat mitja (pujades de poc desnivell, baixada complicada).
Verd: Dificultat baixa (fals pla, pla o baixada fàcil)

1/ PRIMERS METRES DINS DEL CASC URBÀ

Fins al km 1,2

Al costat de la cruïlla de Joan Oliver i de la mateixa llotja, aquí és on tenim el bonic emplaçament de la Cursa dels Colls. El primer quilòmetre és totalmente asfaltat fent una mica de passeig marítim per després anar en direcció a la deixalleria de Vilanova. Just allà comença una bona pujada fins al pont que creua les vies del tren. Sense forçar anem buscant la nostra posició natural dintre de la massa de corredors.

2/ FINS A BLAU MAR

Km 1,2 a 2,9

Una mica de pista de terra cap amunt ens donarà la benvinguda al parc dels Colls Miralpeix; no té un desnivell excessiu i només hem de buscar un ritme còmode sense forçar. A partir d’aquí començarem en el que serà la tònica fins a quasi el final de la cursa: anar encadenant corriols amb trams curts de pista. I tot serà puja i baixa encara que fins a Blau Mar s’ha de dir que encara no és gaire dur i el terreny està practicable.

3/ FINS A LES VINYES

Km 2,9 a 5,3

Tenim aquí ja les primers pujades realment exigents i les primeres baixades en el que hem d’anar amb precaució. Per començar un corriol curt de pujada per les Mesquides que després fa baixada per deixar-nos en una altra pujada molt més llarga i exigent (caminar és una decisió perfectament raonable). I a partir d’allà rodejarem la serra de Paranys on haurem d’estar atents tant del terreny baixant (molta roca i arrel; també molt revirat) com de no flipar-nos pujant. Tram molt trencacames, això sí, de camí a les vinyes és més corrible.

4/ CAMÍ A SITGES

Km 5,3 a 6,4

Un kilòmetre fàcil perquè el desnivell és favorable i el terreny no excesivament tècnic encara que tindrem trams de roca i agun corriol molt estret. Podrem gaudir de les vinyes que hi ha a l’entorn abans de fer front a una de les parts més dures del recorregut.

5/ PUJANT AL SANTUARI DE GRÀCIA

Km 6,4 a 7

Pujada directe i amb bastant desnivell per un corriol amb molt roca que ens deixarà just a dalt on està el castell de Miralpeix. Des d’allà suavitza una mica per després tornar a picar fort cap amunt per arribar al Santuari. Keep Calm!

6/ FINS AL CODONET

Km 7 a 9,4

Un altra tram trencacamens de pujades duretes (regula tot el que faci falta) i baixades tècniques (el terreny és molt abrupte, no te la juguis) amb molt de corriol, però també una mica de pista ample sobre el km 8. Aquí es tracta de fer el més còmode possible un sector que no és gens.

7/ DE CAMÍ A LA RODONA

Km 9,4 a 10,5

Ja des del Codonet s’albira el mar Mediterrani. I és que a partir d’aquí  aja anirem més o menys en paral·lel a ell. Però abans hem de fer una baixada típica del Garraf, o sigui, pedra per un tubo i camí de mol mal trepitjar. Després és cert que el perfil és més suau i corrible, a més de trepitjar una mica de pista… amb molta pedra (no falla). La part final també té tela, un corriol que pica cap amunt amb un començament suau i després molt més vertical.

8/ FINS A CASA DEL MAR

Km 10,5 a 12,3

A partir d’aquí és més que probable que coincidim amb els corredors de la Cursa Curta. Més serem, més riurem. I també ens hem de mentalitzat que, traient un parell de moments de dificultat considerable, diguem que el que queda fins a meta és més fàcil. Trams de pista en pujada però corribles, camins suaus i corriols que quan baixen no presenten gran dificultat i amb pujades curtes i assumibles a excepció de ja arribant a la casa del Mar que aquesta sí que és de ben punyetera.

9/ DE PUNTA LLARGA A VILANOVA

Km 12,3 a 13,7

Ara sí, ara tenim mar a la vista constantment i ja em de tenir en ment que no hi grans desnivells que superar, és un tram molt corrible encara que en ocasionalment s’ha d’anar tamptejant el camí pel de roques i un camí estret tocant les vies de tren. Aquí ja pots donar gas que segur que no et quedes sec.

10/ DIRECTES A META

Km 13,7 a 14,4

Entrem al casc urbà de Vilanova i la Geltrú i ara tot és pla i avall fins a la platja de Sant Crist`fol que és on tenim ubicada la línia d’arribada. Tens l’opció de deixar-te anar i gaudir d’aquest moment o anar a per totes i donar -hi gas. Tu decideixes!

ESTRATÈGIA CURSA CURTA 8k

Estratègia Cursa Curta 8k? Fins al 5 amb calma; després… segons com estiguin les cames

Totes les pujades més llargues i dures estan ubicades en els cinc primers quilòmetres de la cursa. Totes? Bé, realment no, encara ens quedaran tres o quatre molt curtes i una d’elles (la del residencial Casa del Mar), però sí que és cert que la dificultat baixa una mica des d’aquell punt fins ja arribar a meta. I és allà on si tenim cames podem arriscar una mica.

Aquí te la divideixo:

• Fins al km 1,4. Asfalt i pista bastant fàcil encara que ja va pujant cap amunt. AMB CALMA
  • Km 1,4 a 4. A excepció d’un curt tram urbà aquí ja tenim corriols de pujada i baixada en un perfil molt trencacames. RESERVAR / PRECAUCIÓ
  • Km 4 a 6. Tram sinuós, però amb menys dificultat tècnica que l’anterior. ADAPTAR RITME
  • Km 6 a Meta. Vorejant el mar anem cap a Vilanova, el perfil és bastant favorable i es deixa córrer. RÀPID

CIRCUIT CURSA CURTA 8k

Vermell: Dificultat alta (pujades exigents, baixades tècniques)
Ambar: Dificultat mitja (pujades de poc desnivell, baixada complicada).
Verd: Dificultat baixa (fals pla, pla o baixada fàcil)

1/ PRIMERS METRES DINS DEL CASC URBÀ

Fins al km 1

Al costat de la cruïlla de Joan Oliver i de la mateixa llotja, aquí és on tenim el bonic emplaçament de la Cursa dels Colls. Els primer metres són totalment plans pel passeig marítim per després anar en direcció al camí dels Colls que ja és pujada fins al pont que creua les vies del tren. Sense forçar anem buscant la nostra posició natural dintre de la massa de corredors.

2/ FINS A BLAU MAR

Km 1 a 2,5

3/ FINS A LES VINYES

Km 2,5 a 4

4/ FINS A CASA DEL MAR

Km 4 a 6

A partir d’aquí és més que probable que coincidim amb els corredors de la Cursa Llarga. Més serem, més riurem. I també ens hem de mentalitzat que, treient un parell de moments de dificultat considerable, diguem que el que queda fins a meta és més fàcil. Trams de pista en pujada però corribles, camins suaus i corriols que quan baixen no presenten gran dificultat i amb pujades curtes i assumibles a excepció de ja arribant a la casa del Mar que aquesta sí que és de ben punyetera.

5/ DE PUNTA LLARGA A VILANOVA

Km 6 a 7,5

6/ DIRECTES A META

Km 7,5 a 8,1

Blogmaldito a Facebook

Blogmaldito és un blog amb filosofia ‘Non Profit’. Què vol dir això? Que tinc com a principi que tots els continguts són vostres a condició que no feu un ús comercial i interessat d’ells. El que faig ho faig com a hobby i des d’una perspectiva de corredor popular per a la resta de corredors i amics que em trobo a les curses. Just per això, ni puc ni vull guanyar diners amb el córrer. No accepto invitacions, ni regals. No estic en venda. Per a mi ja és un regal que us molesteu en treure una mica de temps en llegir-me, en dir la vostra i parlar d’aquesta bogeria de flipats fent la cabra pels carrers i les muntanyes.

7 comentarios en “Consejos exprés: Cursa dels Colls

1. Hola, David!

Crec que l’enllaç és incorrecte perquè ens envía a la Cursa dels Mussols! De fet, als Briconsejos dius que la cursa és fa de nit, i gairebé em dóna un jari😂 Imagino que se t’han solapat coses de la cursa de Sant Quirze (molt recomanada, per cert!)
    Respecte a la Cursa dels Colls, m’han parlat molt bé i l’entorn tinc ganes de conèixer-lo. El tema dels talls horaris em preocupa una mica perquè estic algo fotut de la Mitja BCN encara i m’ho volia pendre amb una mica de calma, però tenint en compte la tecnicitat del terreny i tot… Tocarà apretar!
    Gràcies per la feinada, un plaer llegir-te un cop més!🙂

• Hola, Pedro

Cagada made in Blogmaldito… COses de fer copy/paste de plantilles, tenir mil pestanyes obertes i gravar la que no toca. Ara ja tens el text que hi tocava i el enllaç a la web.

Perdoneu la parra!

• Sobre els talls, jo crec que no tindràs problemes perquè fins al km 3 és bastant corrible i la resta fins arribar al tall de temps del km 4,5 és anar fent sense obssesionar-se.

Sort i ànims!

2. Brutal com sempre David..jo anava a correr la llarga, però ting una lesió i no puc….una llàstima!!!…
    Faràs el resum le la cursa. Trail 3 Comarques??…intentaré fer la de 12k.
    Merciiii

• Em sap greu lo de la lesió, Toni. Espero que ben aviat estiguis donant guerra de nou.

Sobre la d’Alpens… M’agradaria, però crec que no em donarà tempsper fer un forat i revisar-la i fer l’entrada tal i com tinc el mes de il feines per fer…

Espero que t’ho passis de conya.