Consejos exprés: La Cursa de Rac1

Després de fer un tour per mitja Catalunya, La Cursa de Rac1 torna al Barcelonès amb la seva edició més marítima. Serà a Badalona per un recorregut bastant bonic que trepitja el litoral i el centre històric de la quarta ciutat de Catalunya en nombre d’habitants (Terrassa li va fer baixar de podi).

5.000 corredors convocats, ambient festiu i radiofònic… i aquí Blogmaldito explicant tots els secrets de la cursa: circuit detallat amb els seus puges i baixes, rectes i girs, l’estratègia de competició a seguir per salvar la jornada  i alguns consells més per gaudir-la sense excedir-nos en l’agonia.

Blogmaldito és un blog amb filosofia ‘Non Profit’. Què vol dir això? Que tinc com a principi que tots els continguts són vostres a condició que no feu un ús comercial i interessat d’ells. El que faig ho faig com a hobby i des d’una perspectiva de corredor popular per a la resta de corredors i amics que em trobo a les curses. Just per això, ni puc ni vull guanyar diners amb el córrer. No accepto invitacions, ni regals. No estic en venda. Per a mi ja és un regal que us molesteu en treure una mica de temps en llegir-me, en dir la vostra i parlar d’aquesta bogeria de flipats fent la cabra pels carrers i les muntanyes.

FITXA

• Lloc: Badalona (Barcelonès)
  • Horari: Diumenge, 31 de octubre (9.30)
  • Distància: 5 km (no homologats)
  • Tipus de terreny: Asfalto
  • Recorregut
  • Reglament
  • Protocol COVID
  • FAQS
  • Tipus de sortida:
    • Obligació de mascareta en el calaix de sortida.
    • Sense mascareta: competint des de la línia de sortida fins a la d’arribada (prohibit tirar la mascareta).
    • Després de travessar la meta, obligació de posar-se la mascareta (l’organizació facilitarà una altra).
  • Calaixos de sortida:
    • Calaix 1: sub45′
    • Calaix 2: sub 60′
    • Calaix 3: +60′ o sin tiempo
  • Temps límit: 1h10′
  • Avituallament:
    • Meta: aigua, aquarius, cocteleo fruits secs, barretes energètiques de torró.
  • Puntua: Lliga Championchip
  • Extras:
  • Obsequi: Samarreta*
  • Recollida de dorsal (Antiga fàbrica CACI)
    • Divendres: de 10.00 a 20.00
    • Dissabte: de 10.00 a 20.00
    • Diumenge (per als de fora del Barcelonès): a les 8.00
  • ¿Cómo arribar-hi?
      •  Metro: L2 (Estació: Pep Ventura)
      • Tren Tren: R1 (Estació: Badalona)
      • Bus Autobús: B3, B4, M1
      •  TramBesòs: T5 (Estació: Badalona)

*Que pagues amb la teva inscripció

BRICONSEJOS

¿Marca? Ràpida, però amb un seguit de dificultats…

Si no fos pels dos passos subterranis que sortegen les vies de tren es podria considerar el circuit de La Cursa Rac1 com dels ràpids, però crec que aquests dos obstacles (també és cert que hi ha un tram de pujada suau a mig camí) juguen en contra seu. També un inici de carrera amb alguna estretor comptant que potencialment serem 5.000 en cursa i que és un circuit que combina trams de diferent amplada.

Si a això li sumem que la distància no està homologada (encara que crec que es podria ajustar fàcilment els 5.000 metres tirant de roda i movent la línia de sortida i arribada), està clar que no és el lloc més ideal per batre el millor dels teus cronos, però sí perquè et surti una molt bona marca per poc que aconsegueixis trobar el teu lloc dins del grup de corredors per anar còmodament. I, es clar, que també te la pots pendre com una festa esportiva, que és el principal motiu de la seva existència.

¿Estratègia? A ritme constant ⇒ Adaptar ritme ⇒ A tope

És un perfil del recorregut bastant homogeni, però que amaga algunes trampes situades en punts estratègics, de manera que és important tenir sempre en compte que en certs moments cal canviar el xip. L’inici et permet anar a ritme, però després la cosa es complica. Una pujada d’uns 500 metres serà la primera dificultat i el tram central és sinuós però molt transitable. Els últims dos km són ràpids, però amaguen una rampa a només 500 metres de la línia d’arribada on s’ha d’arribar encara amb forces per superar-la. Jo ho divideixo així:

• Sortida a km 1,7: Llarga avinguda de vianants, totalment plana. Pot bufar el vent. RITME ESTABLE
  • Km 1,7 a 2,2: Pujada més dura d’inici que cap al final. REGULAR
  • Km 2,2 a 3,1: Perfil sinuós però suau a excepció de la part final que fa pujada. ADAPTAR RITME
  • Km 3,1 a Meta: Zona ràpida, primer de carrers estrets i després de passeig amb una trampa final l poc d’arribar en forma de rampa curta però exigent. RITME RÀPID REGULANT A LA RAMPA

Claus del circuit

1/ Quasi dos quilòmetres plans i bastant rectilinis. Realment són 1,7 km, per ser acurats, on pots anar a ritme estable.

2/ … Però amb possibilitat de vent. A l’estar al costat del mar és la zona més exposada de tota la cursa.

3/ Del carrer Sant Bru fins a l’Ajuntament és el tram més sinuós. Va baixant una mica i després puja als últims metres.

4/ El centre: carrers estrets i  poc desnivell. Es deixa córrer molt encara que hem d’anar amb compte amb el mobiliari.

5/ Del passeig a l’arribada: sembla fàcil, però hi ha trampa. 700 metres sense complicacions i després una baixada amb la seva posterior i dura rampa. Per acabar 400 m tranquils, això sí, amb quatres girs que fer.

6/ Avituallament a meta. Serà líquid i sòlid. Tindràs aigua, isotònica, còctel de fruits secs i barretes energètiques de torró.

RECORREGUT LA CURSA DE RAC1

Vermell: Dificultat alta (pujades exigents)
Taronja: Dificultat mitja (pujades de poc desnivelt, trams complicats).
Verd: Dificultat baixa (pla o baixada)

1/ SORTIDA I PRIMERS METRES

Fins al km 1,7

A una banda, el pont de Petroli i el mar Mediterrani; a l’altra, la fàbrica d’Anís del Mono i tota Badalona. I és just des del passeig Marítim des d’on comencem a córrer La Cursa de RAC1. En principi aquest inici és fàcil, ja que són prop de 2 quilòmetres planers, però s’ha d’anar amb compte amb dos elements: alguns moments d’estretor inicial i la possibilitat que el vent bufi en contra nostre. Si passa això últim és millor que no sortim massa forts perquè ens esgotarà massa ràpid. Ah, s’ha d’anar en compte amb alguns sots que hi ha al terra (gràcies a Josep Maria Fuentes per l’avís). Keep Calm!

2/ PUJANT PER CANYADÓ

Km 1,7 a 2,2

Hem de passar per sota d’aquest mal de cap que respon a Rodalies i per fer això primer baixem, després girem i… Una bona rampa de pujada ens toca afrontar ara. És curta, però ben dura, i just després giraràs i tindràs uns metres de descans, però després segueixen 300 metres més de pujada més suau fins a connectar amb el carrer Sant Bru. Aquí el millor que podem fer és baixar el ritme fins que ens trobem còmodes i sense tenir sensació d’anar forçant.

3/ FINS A L’AJUNTAMENT

Km 2,2 a 3,1

Una llarga avinguda, tant que dona per batejar-se amb dos noms, Sant Bru i Francesc Layret. Els primers metres són en baixada però després planeja; fins aquí sense cap mena de dificultat. Però serà just en els últims 200 metres de Francesc Layret (just abans d’iniciar d’arribar a l’Ajuntament) que comença a picar suaument cap amunt. Si vas fresc jo no afluixaria el ritme, però si notes que vas una mica forçat és millor que baixis una marxa.

4/ EL CENTRE I EL PASSEIG DE LA RAMBLA

Km 3,1 a 4,5

Entrem en una de les zones més boniques del circuit i de tota Badalona, el de tram de vianants que va de l’Ajuntament fins al passeig de la Rambla, primer per tot el centre històric i carrerons estrets (fa una miqueta de baixada, però el desnivell és gairebé imperceptible), i després ja tornant a veure el mar per un tram de vianants ample i planer que ja va en direcció a la línia d’arribada. Aquí pots donar una mica de gas.

5/ FINS A META

Km 3,1 a 5

Ja ho tenim a tocar, però aquests últims metres seran mogudets perquè ens toca passar de nou per sota de les vies del tren i això té una part positiva d’inici (baixada!) i una altra més punyetera… Una rampa ben dura d’uns 100 metres on hem de serrar les dents i aguantar perquè ja ho tenim fet. El que queda són tres girs seguits de 90° amb mobiliari a un costat i l’altre (compte amb els pilons) i una curta recta de meta on ja donar-ho tot. Enhorabona!

XULETA LA CURSA DE RAC1

Blogmaldito a Facebook

3 comentarios en “Consejos exprés: La Cursa de Rac1

1. Genial presentació de l’itinerari… I de Badalona, allà vaig néixer jo i badaloní em sentiré sempre (malgrat els seus polítics, tot sigui dit!).
    Malauradament em va fatal, per calendari, fer la cursa però la recomano molt!
    Només un petit apunt, David, si em permets. Pel que dius, crec que l’anada és per la banda de la platja. Just deixar el passeig, a l’alçada del restaurant (desafiador de la llei de costes) La Donzella de la costa, el terra té alguns sots que poden fer torçar més d’un turmell. Que tothom vagi amb compte!
    Salut i kilòmetres!
    Ah… M’ha agradat molt llegir-te en català!!

• Bones, Josep Maria

Apunto el tema dels sots al terra, gràcies per l’avís.

Sobre el català, la idea és fer-ho més (havia d’haver començat amb la de Tàrrega, però ja se’m va tirar el caledari a sobre), però és que realment vaig molt de cul… Però lo ideal seria que en el futur tot estigui en una única entrada amb pestanyes en català i castellà i també fer en anglès les que tenen més vocació internacional.