(Mini) Consejos exprés: Cursa BH Montgat

Quinta edición de la Cursa BH Montgat y primera que le doy el tiento. Como la cosa va a ser mini, no os entretengo y vamos ya directos a analizar el circuito y mirar cómo manejarse en esta carrera de 5 y 10 kilómetros en paralelo al mar y con alguna subida tan maja como las vistas (si no te vienes abajo con tanta ida y vuelta).

Briconsejos

¿Marca? Hay varios ‘peros’ que lo difiicultan

CRONOMETRO OK2Aunque pueda parrecer lo contrario dada su ubicación tan cerca del mar, el circuito de la BH Montgat no es totalmente llano: al 60% es rectilíneo y sin desnivel pero nos tocará sortear el turó de Montgat (no excesivamente duro, todo hay que decirlo) a la ida y a la vuelta (y por partida doble si te has inscrioto a los 10 km). Ese es el principal hándicap, pero hay más: el viento puede hacer acto de presencia y marcar la jornada (algo muy habitual por ahí, lo he sufrido en mis piernas entrenando), además hay que sortear a cada vuelta del circuito un giro cerrado de 180º que sirve para cuadrar la distancia y, para finalizar, hay que incidir que el recorrido no está homologado (aunque creo que lo tienen fácil -mover el giro de 180º metro arriba o abajo- para que sea bastante fidedigno).

Que no se entienda que me parece imposible que salga marca, para nada: es un recorrido rápido incluso subiendo pero me parece que hay opciones más viables.

Estrategia: Reservar al inicio, darlo todo al final

Circuito 5k (una vuelta)

En la prueba corta la idea es sortear bien el paso por el turó de Montgat (regular en las dos subidas e ir rápido sin excederse en el tramo que las conecta) y a partir del km 2,6 (altura Ayuntamiento de Montgat) a darlo todo aprovechando la inercia de la bajada para luego mantener en el llano un ritmo alto hasta meta.

Circuito 10k (una vuelta)

Si no te conoces el circuito yo creo que lo más sensato es hacer una primera vuelta más lenta que la segunda (bueno, eso es sensato siempre) y que vayas marcando en ese primer giro todos los puntos donde has de cambiar de ritmo. En la segunda, metiendo una marcha más, es a partir del km 7,6 donde ya puedes vaciarte del todo.

Algunas claves

1/ Circuito no homologado (al menos no lo he encontrado en la FCAT), así que la distancia es aproximada aunque no oficial.

2/ Terreno (casi) libre de obstáculos. No recuerdo badenes a lo largo del circuito (quizá se me ha escapado alguno), solo hay que ir con cuidado con el bordillo y los pilones en el giro de Manel Matas con Marquès de Monsolís (km 1,6 y 6,6).

3/ Salida limpia. Si no ando errado, los primeros metros se usa todo el ancho de la calzada (que es bastante) y unos pocos metros después ya nos escoran a la derecha (ya que casi todo el circuito es de ida y vuelta por las mismas avenidas). Se sale rápido y solo es cuestión de posicionarnos antes en nuestro lugar natural en el pelotón antes de partir.

4/ La primera subida (vertiente sur) te pilla en los morros.

  • En la primera vuelta no han pasado más de 300 metros que ya estás encarando una rampa de aproximadamente unos 250 metros que pica para arriba. No es muy exigente pero con el ímpetu inicial la puedes acometer demasiado pronto.
  • En la segunda vuelta esa rampa te pilla finiquitando el avituallamiento de carrera. Ojo al tragar agua y mantener un ritmo fuerte que a veces es algo que se atraganta.

5/ La subida es sostenida a lo largo de 1.400 metros pero tiene un brevísimo descanso sobre el km 1,1 y 6,1. Y luego viene lo más duro:

  • Repecho de 150 m: km 1,3 (1ª vuelta) y km 5,3 (2ª vuelta).
  • Repecho de 200 m en el km 1,7 (1ª vuelta) y km 5,7 (2ª vuelta)

6/ El tramo de ida y vuelta por el Camí Ral es para rascar algún segundo. Sin cebarse que aún queda acometer la subida del turó por la vertiente norte y que el carrer Marquè de Montsolís pica para arriba los primeros metros.

7/ La subida por la vertiente norte es más extensa. Y diría que algo más tendida pero que se te puede hacer algo larga si te empeñas en ir a ritmo rápido de carrera.

8/ Tras pasar por contrameta aún queda un mundo (y un giro de 180º). Hay que hacer aproximadamente 1,8 kilómetros de ida y vuelta totalmente llanos, es de esos tramos que se eternizan porque no tienen mucho que mostrar. En su extremo (km 4,1 y 9,1 de la primera y segunda vuelta) hay que pegar un frenazo en seco para dar media vuelta.

9/ Truco del almedruco para posicionarte subiendo: el punto más alto está en justo el Ayuntamiento.

_

Dudas lógicas

¿La mejor forma de llegar?

En RENFE. Estación Montgat (R1). Justo al lado de la salida.

En coche es difícil aparcar porque suelen cortar las principales avenidas con antelación.

¿Recogida del dorsal?

En el Mercat de Montgat y la Plaça Mallorquines, este último emplazamiento está justo al lado de la salida (todo queda muy recogido).

Mercat de Montgat

  • Sábado. De 11.00 a 14.00

Plaça Mallorquines

  • Domingo. De 17.00 a 20.00
  • Lunes. De de 8.00 a 9.30

¿Hora de salida?

A las 10.00. Quizá es un horario tardío en plena primavera por el tema de la calor pero este fin de semana pinta que no va a tener temperatures extenuantes.

¿Avituallamiento?

Uno en carrera para el 10k y uno final para todos. El de carrera será líquido (agua); el de meta habrá líquido y sólido.

¿Puntúa para la lliga Championchip?

. Puntuación sencilla.

¿La camiseta?

Sin mangas y pinta chulaAquí podéis ver el diseño.

___

El Recorrido

Circuito muy rectilíneo con una primera mitad que pica para arriba y una segunda mucho más favorable. combina calles anchas y estrechas y se deja correr bastante cómodo.

1/ Salida y primeros metros

1ª vuelta: hasta km 0,5
2ª vuelta: Km 5 a km 5,5

Primeros metros llanos y anchos al inicio pero al momento nos toca superar el Turó de Montgat, una subida poco pronunciada y que en los primeros metros apenas se nota en las piernas. Eso sí, la segunda vez que se te presente es mejor que no te obceques y te pongas un ritmo asumible.

2/ Ida y vuelta por el camí ral

1ª vuelta: Km 0,5 a 2
2ª vuelta: Km 5,5 a km 7

Bajamos rápido hasta ponernos en paralelo a las vías de Renfe (disfruta, que es muy bonito toda la parte que mira al mar) para hacer un trayecto de ida por la nacional sin complicaciones (ritmo de carrera) y una vuelta con unos metros por un pasaje muy chulo (y estrecho, en la primera vuelta puede que se forme algo de tapón si sois llegáis muchos en pelotón) que al inicio pica para arriba.

3/ LA SUBIDA LARGA

1ª vuelta: Km 2 a 2,7
2ª vuelta: Km 7 a km 7,7

Unos 700 metros que pican para arriba (más al inicio que al final) sin un gran desnivel pero que pueden pasar factura especialmente en la segunda vuelta si hemos pecado de excesivamente ambiciosos en los kilómetros previos. Se trata solo de, sin dejar de ir rápidos, bajar una marcha (esa sensación de llevar controlado el ritmo sin agonizar).

4/ Llegando a contrameta

1ª vuelta: Km 2,7 a km 3,2
2ª vuelta: Km 7,7 a km 8,2

Bajada rápida para, en la primera vuelta, recuperarse si hemos ido muy fuertes en la subida o ponerse un ritmo rápido si hemos llegado frescos; en la vuelta final es, para mí, el iniciode ir a por todas.

5/ Ida y vuelta por Montgat Sud

1ª vuelta: Km 3,2 a km 5
2ª vuelta: Km 8,2 a META

Bucle prácticamente llano y bastante feo en su extremo, todo sea dicho, (el polígono que toca con Badalona) para ir a ritmo de carrera en la primera vuelta o dar ya gas del todo si es la final. El momento de apretar del todo: justo tars dejar atrás el giro de 180º, ahí nos quedan unos 900 metros hasta meta.

25 comentarios en “(Mini) Consejos exprés: Cursa BH Montgat

  1. Compte David, que la cursa em sembla que es el dilluns 1 de maig i els dorsals es poden recollir a la plaça el diumenge i el mateix dilluns (suposo que també el dissabte al mercat). Em sembla que tu has posat dissabte i diumenge.
    Salut.

    • Hola, Manuel,

      Un post sense la meva cagadeta cíclicano no seria el mateix… És dissabte al mercat i diumenge i dilluns a Mallorquines. Arreglat, gràcies per l’avís.

      Salut

  2. A veure com va Montgat… Tinc l’experiència de correr allà un triatló però veig que el circuit no té res a veure.n Aprofitarem com sempre els teus savis consells.
    Per cert, estaves ahir al Circuit de Montmeló pel «Mou-te per l’esclerosi múltiple», oi? On has penjat les fotos?
    Gràcies com sempre per les fotos… I pel recolzament, sempre va bé una paraula d’ànim quan vas mort de l’esforç !

    • Hola, Esteve.

      Doncs ja em comptaràs qè tal ha anat la de Montgat, joavui estava a la Tuga Trail.

      Ah, sí era jo el de les fotos a la Mou-te, estic liat amb les d’aquesta i la de la Tuga, espero tenir totes les fotos enllestidest aquesta nit.

      Salut!

  3. Buenas, por si lo quieres comentar en la evaluación de la cursa. Han dado los productos Maggi (alimentación) con la fecha del año (dos últimos dígitos borrados) que si los miran muy de cerca puedes ver un «16», vamos que están caducados. No se que queda peor que estén caducados o que borren la fecha… Si quieres foto te la puedo pasar, la mía y la de mi pareja, los dos productos en el mismo estado. ¿No será mejor no darlos? Digo yo…

    • Buenas, Sergio,

      Joder, de ser así es bastante feo. Y lo que tú comentas, es que es mejor no darlo (tampoco lo habíamos pedido) porque te granjea mala imagen…

      Salud

    • El mio coincide en la caducidad 2016. He hablado con Life For Events y me dicen que los que tienen son 2017…

      • Pues nada, eso es que ha ido alguien: se ha llevado los 2017, ha borrado las fechas y ha puesto los del 2016…jj Anda que no!!! Estas cosas nunca las entenderé.

  4. Bona tarda,
    Corroboro el que diu Sergio… trobo greu donar-ho caducat però més encara, esborrar la data! És a dir, que ho han donat «A cosa hecha»! No adjudiquem la culpa a la cursa però, és clarament de Maggi (que, per cert, és de Nestlé).
    De la cursa, i com que el David no en dirà res (perquè no hi era)…. Dura perquè feia calor i perquè els 1.800 metres finals de cada volta eren absolutament matadors a nivell de «coco».
    Coses a millorar… doncs l’arribada. Alguns de 5 km s’han passat de llarg del desviament i han hagut de tornar enrere i alguns de 10 km… també! La cosa és que hi havia uns rètols que indicaven (amb fletxes) 5 i 10 però el de 10 només era per seguir el circuit i fer la segona volta, per l’arribada no… El despiste d’alguns de 5 ha estat provocat pel públic que s’ha menjat el carril d’entrada a meta… fins que el mateix públic, però el conscient, ha avisat als voluntaris i han encintat el pas.
    També es podria intentar millorar el gir de 180 graus a 900 metres de meta…però no tinc ni idea com fer-ho.
    A destacar: En una cursa petita, la puntualitat i que tot estava al seu lloc. I, com gairebé sempre, la feina dels voluntaris. Amb una previsió d’un avituallament… n’han fet 3!:
    – Pas de contrameta per a tots
    – Pas de meta pels de 10 (els de 5 ja estàvem)
    – Pas de contrameta pels de 10

    Un 10!
    Un consell, per facilitar la feina dels voluntaris i la gent de l’arribada: els dorsals entre 5 i 10 estaven poc diferenciats (només el color de la impressió…potser canviant el color de fons no haurien anat tan de bòlit a l’hora d’indicar el caminet d’arribada pels de 5!

    • Hola, Josep Maria,

      Doncs en principi tenia previst fer-la ja que la idea era córrer Montescatano + Montgat, però em vaig quedar sense dorsal de la primera i, com tinc Zegama tan a prop, he de fer muntanya, així vaig canviar el planning a última hora per Mou-te + Tuga Trail.

      La veritat és que sí, que és un error greu donar products caducats perquè comporten un risc seriòs per a la salut. No sé de qui haurà sigut el ‘despiste/errada’, si de la marca que els suministra o de l’organització per no comprovar-ho (encara que, clar, suposo que si et donen un producte et fies de que compleix els estàndars), però va fallar el filtre per comprovar-ho, i no dona gens de confiança que esborrin la data.

      Sobre la cursa, gràcies pel teu anàlisi, ho tindré en compte per l’any que ve. M’agrada això que dius d’aprofitar el traçat peculiar del circuit per oferir varies vegades l’avituallament. Una cosa semblant es fa a Can Mercader: allà hi ha gent donant aigua al km 2,5 que és també el 7,5.

      Potser faltaria en els cartells d’arribada algun que indiqués ’10 km: final primera volta’ i ’10 km: a meta’. I amb dorsals de colors diferentes per ajudar als voluntaris a fer filtre.

      Salut

  5. Hola! Gràcies pels mini-consells! Ens han anat de fàbula.

    Com que em va fer molta il·lusió fer-la amb el meu fill, us poso una crònica de la cursa:

    En veure que no hi havia límit d’edat i que el meu nano de 10 anys sempre em demana córrer curses (però no d’1 o 1-5k sinó de 5k), vaig fer de «llebre» (en dos dies necessitarà algú més ràpid que jo :D)

    Fins llavors el meu fill havia fet 5k amb mi entrenant, «al seu ritme», a 5’47″/km de mitjana, o sigui que tenia clar que podia fer bé els primers 3k a 5:45 o així, i decidir a la baixada de tornada si posàvem una marxa més o no.

    Molt bé la recollida de dorsals i guarda-roba, cap muntatge especial, però vam anar ràpid i tot correcte tenint en compte que ens vam inscriure a darrera hora… ell a 5k i jo a 10k per fer una volta amb ell i la segona sol, però al final la mare no va venir i vaig decidir acabar-la als 5k amb ell.

    Fem una mica d’escalfament, anem al lavabo (una mica de cua si necessitaves l’única cabina, però n’hi havia un «d’homes i nens aixecats pel pare a l’altura necessària :D» de 4 places sense gens de cua), i cap a la sortida. Preparem rellotges (ell porta el de la mare).

    Sortim quasi darrera de tot, per assegurar que no destorbem/ens passen massa ràpid, i anem avançant gent… regulant a la pujada, en començar la baixada estem anant a 5’30… Li dic constantment que calculi que ha de poder mantenir el ritme uns quants km, ell va dient que sí. Sé que és un crack fent esport (juga a futbol: per exemple, el darrer comentari que vaig sentir d’un pare és «és una bala»),
    però corrent només hem fet un parell de sortides de 5k en mesos, no ha entrenat mai per fer curses. Per tant no ho tinc tant clar, perquè anem progressant (marca ell el ritme, jo no l’estiro en cap moment): 5:46 (avançant gent després de la sortida i pujant el turó, llavors 5:33, 5:14… li segueixo repetint que calculi el què queda, i li pregunto constantment com va… li vaig explicant el què ve, que la meta que es veu no és encara la meta, que queden 2 km.. es posa a 5:08… agafem aigua (genial tenir avituallament en el km 3 i escaig, i a més per a ell era novetat, tenir avituallament en mig de la cursa). En encarar la recta final se’m posa a 4:30… li pregunto si arribarà a meta a aquest ritme i diu que va bé. Tinc molta fe en ell, però és un paio de 10 anys i sense CAP experiència en curses… acabem en 26:42, el 97 de 220 a una mitja de 5:20.

    Jo vaig veure molt clara l’arribada dels 5k (tot i que no es veia des de gaire lluny).
    Com tots dos duíem dorsal 10k, (suposo que en agafar els darrers dorsals ja no en quedàven marcats com a 5k), amb bona voluntat els d’organització ens indicàven la continuació enlloc de la meta.
    El nano va dubtar, li deien «a l’esquerra, a l’esquerra», i jo li deia «a la dreta!!! 😀 Però em va fer cas (no sé si ell havia vist els indicadors) i vam arribar sense problemes (hi havia una mica d’acumulació de gent que ja havia arribat i no s’apartava gens ràpid, això sí…). Excel·lent avituallament final, amb isotònica, magdalena amb Nocilla, taronja, plàtan, i aigua.
    Recollida de la bossa molt ràpida, i cap al cotxe.

    En resum, ens ho vam passar molt bé, i ara el problema serà trobar més curses aptes per nens de 10 anys que vulguin fer 5k (o potser, algun dia, 10k)… ara ho demana encara més que abans!

    • Bones, Xavi,

      M’alegro que al final aconseguíssiu dorsal de la cursa. El teu nanu està fort però crec que molta culpa del seu èxit ahir va ser que el vas anar controlant una mica i que no petés abans d’hora.

      Ja em fixaré en més curses que puguin córrer a partir de 10 anys, crec que són poquetes (suposo que el tema dels segurs mèdics i la por que els hi passi alguna cosa està darrere d’això) però alguna hi ha. En la Mou-te del passat diumenge la Milla sí que era oberta a partir de 7 anys però el 5 i 10k a partir de 16.

      Salut!

      • Gràcies! La de corredors.cat de Sant Quirze, pels 10k crec que no es pot, però la de 5k que no és competitiva… no sé si podria fer-la…
        A vegades, en curses que no es pot, veig nanos, però prefereixo anar a les que estigui permès, per no crear un possible problema a l’organització o a nosaltres mateixos…
        Algun organitzador m’ha contestat «que faci la de nens», però 600m (en el cas de la darrera resposta que m’han donat) no els vol fer… ell vol fer curses «llargues» amb mí.

Los comentarios están cerrados.