(Mini) Consejos exprés: Cursa de Martorell 2017

Después de varios años desaparecida del mapa vuelve la Cursa de Martorell y lo hace bien fuerte: como sede del Campeonato de Catalunya de Ruta (10k). Nuevos aires para una prueba que va con todo y del que te detallo sus principales características.

Briconsejos

¿Marca? Pues lo veo difícil (pero no imposible)

El circuito de 5 km (los del 10k dan dos vueltas) no es que sea llano, casi siempre pica o ligeramente para arriba o muy suavemente para abajo (eso sí, al 80% son zonas sin ningún tipo de complicación que se pueden hacer a ritmo). Pero además tiene dos repechos al inicio de cada vuelta que te pueden dejar seco, especialmente cuando los acometemos en el km 5 y 6 de la prueba.

Sin probarlo compitiendo (solo lo he trotado) no puedo mojarme mucho y ajustarme a hacer un pronóstico realista pero creo que tienes más posibilidades en el 5k que en el 10k  (aquí añádele que en lugar de un giro cerrado de 180º serán dos) para conseguir marca. Otro hándicap: la salida será a las 10.00 (quizá pique el calor desde el inicio).

¿Estrategia?

5k: Salva los dos primero km y a tope

Los dos repechos mamones se encuentran en esos dos primeros kilómetros. No son agonizantes ya que el primero es corto y te lo encuentras con menos de medio kilómetro entre las piernas y el segundo es bastante más tendido y solo hay que regular el paso durante 600 metros. A partir de ahí tienes un par de kilómetros más de ir a ritmo de carrera y un km final con los últimos metros muy favorables para ir a tope.

10k: 1ª vuelta conteniéndote, 2ª apretando el gas

La prueba estrella es de esas en las que hay que tirar bastante de cabeza y no enfrascarse en batallas desde el inicio de carrera: yo me tomaría la primera vuelta con cierta calma (pasar el km 5 fresco, quizá con algunos segundos perdidos) y en la segunda comenzar a acelerar, siempre teniendo en cuenta que hasta el 7 hay que sortear las subidas y que en los 3 últimos kilómetros hay que darlo todo.

A tener en cuenta

1/ Circuito de 5 km. A doble vuelta para el 10k ; en el caso del 5k solo se da una vuelta. Compartimos horario y escenario.

2/ Salida sin dificultades. Calle ancha y en ligera bajada los primeros metros, no deberías tener problemas para ir posicionándote.

3/ Primer repecho a los pocos metros. Es corto pero bastante puñetero.

4/ Segundo repecho tras el km 1 (y luego km 6). Unos 600 metros, bastante más tendido que el anterior aunque constante.

5/ Hasta el km 4,5 (y en la segunda vuelta hasta el 9,5) se trata de ir a ritmo adaptándote al perfil de la carrera. Que ya he dicho que no es del todo llano pero que los desniveles son mínimos.

6/ Giro de 180º cerrado. De esos que te frenan en seco y que los del 5k lo sorterán una vez (km 2,5) y los del 10k dos (km 2,5 y 7,5). Necesario para cuadrar la distancia. También más adelante (sobre el km 4,3 y 9,3) hay una rotonda a la que se le da media vuelta pero es más abierta y no creo que frene en exceso.

7/ Bastantes badenes a lo largo del circuito. Visibles de lejos porque están pintados en rojo. También hay algunos de plástico por la zona de salida y meta.

8/ Último km bastante favorable. Especialmente los últimos 400/ 500 metros que son en bajada.

Liebres

Cinco liebres que aportarán el equipo de corredors.cat y que sé que tendrán en cuenta el perfil del circuito para trazar la estrategia de carrera. Completarán los 10.000 metros pero también servirán para los de la prueba de 5 km, así que supongo que el primer paso por meta será con el tiempo casi clavado.

  • LIEBRES 10k: 40′ – 45′ -50′ – 55′ – 60′

_

Dudas rápidas y lógicas

¿Dónde recojo el dorsal?

El sábado por la tarde y el domingo por la mañana en CE Torrent de Llops. Las instalaciones deportivas al lado de la salida.

CE Torrent de Llops

  • Sábado: 16.00 a 21.30
  • Domingo:  7.00 a 9.15

Para llegar a la zona de salida

  • Ferrocarrils (FGC): Martorell Enllaç (y 2/5 min. caminando)
  • RENFE:  Martorell Central (y 10/15 min caminado)

Vengo en coche, ¿cómo está el tema del aparcamiento?

Creo que bien. Tienes muy cerca varias zonas amplias de aparcamiento (en los aledaños de la la parada de Ferrocarrils Martorell Enllaç). Y no tienes que dar una gran vuelta caminado después, en dos minutos estás en la zona de salida si tomas el camino que te indico en el mapa de arriba.

¿Guardarropas, duchas y lavabos?

Todo en el CE Torrent de Llops. Las instalaciones que están justo al lado

¿Puntúa para la Lliga Championchip?

Sí, el 10k. Puntuación doble. Y también es Campeonato de Catalunya de Ruta 10k.

¿Circuito homologado?

Sí. Al ser Campeonatode Catalunya de Ruta 10k ha sido homologado por la FCAT.

¿Hora de salida?

A las 10.00. Quizá un pelín tarde, creo que puede afectar el calor, especialmente en la segunda vuelta. Mitja y el 10k se disputan a la vez y comparten los primeros 5,6 km y los últimos 4,4.

¿Cajones de salida?

Sí, serán dos. Nunca están de más, aunque en este caso están limitados a corredores del Campeonato de Catalunya y al resto de corredores populares. A efectos reales es casi como si hubiera uno solo

  • Cajón 1: Participantes acreditados Campionat de Catalunya 10k
    • Hombres: sub 36′
    • Mujeres: sub 40′
  • Cajón 2: Resto de corredores.

¿Señalización y puntos kilométricos?

En principio pinta bien. Flechas en el suelo y puntos kilométricos en grande (como la Marató de Barcelona). Habrá control de tiempos cada 2,5 kilómetros. 

¿Avituallamiento de carrera?

Uno para el 10k. En el km 5,2 (probablemente, agua).

¿Algo más?

Carreras infantiles y un bonito parque y zona de paseo al lado de la salida. Por si llevas a críos el día de la carrera, una opción para que se entretengan.

___

El recorrido

Recorrido sinuoso y con un par de subidas (una corta y dura, la otra con menos desnivel pero más larga) y un giro cerrado de 180º que, creo, condicionan un poco. No es un circuito rápido pero se pueden hacer buenas marcas si la meteorología acompaña.

1/ SALIDA Y PRIMEROS METROS

1ª vuelta: salida a km 1,1
2ª vuelta: km 5 a 6,1

Comienza por calle ancha y algo en bajada… pero en nada nos toca sortear un buen repecho (eso sí, bastante corto) que en la primera vuelta se pasa sin problemas pero que se puede atragantar en la segunda. Lo ideal: no ir a muerte y superarla con un ritmo cómodo que no hipoteque el resto de la carrera.

Luego viene un tramo entre llano y suave bajada co la calzada un poco inclinada y algún badén que sortear. Fácil e ideal para buscar ritmo.

2/ LA SUBIDA LARGA

1ª vuelta: km 1,1 a 1,7
2ª vuelta: km 6,1 a 6,7

Más metros por recorrer que la anterior pendiente pero que pica menos para arriba. Aquí no hay que cebarse y toca regular un poco el paso.

3/ IDA Y VUELTA POR FÈLIX DURAN

1ª vuelta: km 1,7 a 2,7
2ª vuelta: km 6,7 a 7,7

Tramo fácil rodeando un par de rotondas que desemboca en la calle Fèlix Duran donde haremos una ida y vuelta coronado por un giro cerrado de 180º (frenazo) y que se corre a ritmo de carrera.

4/ De Psg. Catalunya a Josep Servat

1ª vuelta: km 2,7 a 4
2ª vuelta: km 7,7 a 9

Se podría dividir en dos largas rectas (aunque la segunda encadena tres calles distintas). El passeig Catalunya pica ligeramente para arriba aunque se puede hacer sin problemas a ritmo de carrera. Lo que queda después hasta el km 4 (unos 700 metros) es de un perfil que es más favorable aún con algún breve falso llano.

5/ Fin Primera Vuelta / Meta

1ª vuelta: km 4 a 5/meta
2ª vuelta: km 9 a meta

Habrá que rodear el carrer d’En Pep Ventura (sin dificultades) para en los últimos 400 metros apretar hasta meta ya que son bastante favorables: Eso sí, si es la primera vuelta del 10k, mejor que solo te pongas un ritmo rápido asumible que aún te queda otro giro.

4 comentarios en “(Mini) Consejos exprés: Cursa de Martorell 2017

  1. David,

    t’agraeixo moltíssim aquesta entrada, perqué es una cursa important per mí, el meu debut com a federat ( i veig que aquesta estrena serà de luxe, compartint calaix amb tios sub 36′, glups!). No es que no hagi corregut mai a Martorell, es que crec que no he estat mai, només he passat pel costat – en tren o en cotxe -. A veure si es repeteix l’història de Santa Coloma, que ja saps que cada vegada que hi vaig a aquesta simpàtica població guanyo a la meva categoria la mitja 😉 .

    En fí, veig que el circuit no és fàcil, però tampoc no és El Corte Inglés ni Nou Barris. Intentaré sub 40′, encara que ho veig complicat. L’altre dia fent series de 400 vaig tenir un ensurt, pensava que m’havia fet mal al psoas dret, però sembla que s’ha quedat en un ensurt, que només ha requerit uns estiraments, exercicis específics i crema de massatge, ni tan sols he anat al fisio.

    Imagino que no et veuré, que veig que fas la Nocturna de L’Hospitalet; m’hagués agradat a mí també,aquí tinc la meva marca de 5k), però Campionat de Catalunya 10k obliga! He vist que algun boig que tú i jo coneixem farà els 10k Nocturna Hospi, i l’endemà, Martorell 😉

    Una abraçada, ja et diré com m’ha anat!

    • Hola, Antoni,

      En principi jo anava a Montornès… però m’he empanat i no tinc dorsal (a veure si demà a la fira hi han de presencials), ja que a prop d’allà tenia un dinar i després currar.

      Ja em diràs què tal et va i si la veus més o menys ràpida, sense competir-la m’ha sigut difícil fer un anàlisi acurat encara que crec que és difícil fer una bona marca però a la vegada crec és ràpida…

      Molta força i sort amb el teu nou estatus!!!

      Salut

  2. David,
    com que imagino que no publicarás un «A Examen» de la cursa de Martorell , poso aquí el meu comentari. Serà llarguet, em temo… Primer, dir que l’organització perfecte, i gran ambient. Recollida de pitrall hiper-ràpida, amabilitat i bon rotllo. Tot ben senyalitzat: vesturaris, guardarroba, zona d’escalfament… Luxe d’ENORMES vestidors amb armariets (al portar el meu propir cadenat amb vaig estavlair passar per guardarroba), dutxes amb aigua freda i calenta, bon avituallament final per ser una cursa curta (isotonica, aigua, plàtan, taronja)…
    El teu exàmen era impecable, em va ajudar molt llegir-lo! Jo que sóc del pla, la veritat és que la promera pujadeta va ser breu, com deies, i la segona pujada la vaig soportar força bé (ara, sí que resta temps, obviament). Vaig intentar fer la segona part més ràpida que la primera, però no va poder ser, em va sortir una mica més lenta…

    I ara ja seguiexo amb la part més personal. Com saps, ahir debutava com a federat. i sobre això, abans de la cursa dos grans detallets: com ja havies avançat, només dos calaixos, i jo allà al primer, amb tios sub 36′. I l’altre, que els federats portavem impresa una senyera als cantons del pitrall. Aquestes cosetes et fan sentir molt especial… (una de les raons per les que m’he federat).

    I ara, la part amarga. Primer, que ja em va bé, és el BANY D’HUMILITAT que vaig rebre. Havia somiat la nit anterior – sí, com t’ho dic – que em proclamava campió de Catalunya de la meva categoria. I de fet, em creia que podia ser possible. Quan al final de la cursa pengen les llistes de championchip, i jo segur de veure el meu nom allà, tio… Del Campionat de Catalunya – o sigui, federats – van pengar només els 5 primers de cada categoria. Tenies qIe veure la cara que se’m va quedar al veure que els 5 primers de la meva categoria (50-54 anys ) VAN BAIXAR DE 38′ . Jo mai no he baixat de 39′, i ara mateix em veig incapaç ni de baixar de 40′. Vaig fer 41:02 …

    La bèstia del Rafa Pérez, que havia fet la Nocturna d’Hospitalet – entec que a tope – la nit anterior, va fer de llebre sub 40′. Jo sospitava que no estava encar aper sub 40′ després de la marató, però volia provar-me. Vaig correr amb el Rafa fins el km 4 més o menys (ja li vaig dir, «me siento Iván campo con Messi corriendo contigo»), però no el vaig poder seguir. Va ser curios, crec que durant un parell de kms vaig ser l’unic que anava amb ell, Em vaig quedar a terra de ningú, com li ha passat al Leiva – campió de Catalunya ahir, per cert – a alguna marató: no pot seguir als keniates, però està molt devant dels europeus. Jo em vaig quedar molt lluny de sub 40′, i molt sol. Al final, 41:02.

    I tio, bany d’humilitat.Jo que vaig fer una cursa tàctica, passant a tios que tenian pinta de ser cincuentones com jo , que els mirava descaradament el pitrall per veure si eren federats o no… Clar que no tenia rival! Els meus rivals anaven a 3:45 i jo a 4:05,,,

    Fins aquí, responsabilitat meva. Però el que ve ja no, i em vaig quedar trist i emprenyat. Perque vaig a vuere els de Champiochip per demanar la classificació completa del Campionat de Catalunya, i només els 5 primers. Sé que vaig anar en mal moment – estaven a punt de començar les curses dels nanos – però em vaig sentir molt maltractat quan el propi amo de l’invent del xip grox, l’Andreu Ballbé, em diu que «Em publicat els premiats. Les llistes complertes les passarem a la federació, nosaltres només tenim l’obligació de cronometrar la cursa popular».

    Trobo molt fort que ahir mateix, un popular ja sap en quin lloc de la categoria ha quedat, i en canvi jo , avui dilluns encara no sé com he quedat al Cmpionat de Catalunya. Em sento que he fet l’imbècil federant-me. Sabia que fedar-me no em faria més ràpid ni millor atleta, i que la gent no em faria la ona pel carrer, però és que ara acabo de viure en persona com al meu prmier dia de federat se’m desprecia i se’m tracta pitjor que a un popular. i a sobre t’ho fa el propi Andreu Ballbé. És com si en Bill Gates et fotès bronca mentre estàs usant el Windos 10…

    David, jo m’he federat – com a independent – per diverses raons: sentir un compromís més gran amb l’esport que estimo, com sí «anès en serio», per competir «de veritat». I ja el primer dia enm sento maltractat i una mica decebut. I això no té res a veure amb el meu mal resultat esportiu, que assumeixo í és del tot responsabilitat meva…

    Ah, per cert, ahir també estrenava GPS, després de tota una vida amb el meu estimat i senzillet SUUNTO t3, l’altre dia va petar i m’he passat al Suunto Spartan Sport. I vull fer-te una consulta, després de llegir l’entrada de la Nocturna de L’Hospitalet. Dieu, i això ja ho tinc parlat amb el Rafa, que normalment sortiran més metres, perque l’homologació es fa a 30 cms de distància, i que en una cursa popular pràcticament serà imposible fer el traçat òptim. Estic d’acord. també em sembla que dieu que en una cursa de 10k el normal es que surtin uns 100 metres de més. i jo et demano: Es normal que a mí em sortissin 240 m? Segons el meu nou rellotge vaig correr a 4:00 /km, i jo realtment «em sentia» a aquest ritme, en fí. Ah, i em va estranyar que el meu rellotge va clavar els 3 primers kms amb les senyals, però a partir del 4 ja no (En Rafa, poc abans de separar-nos va comentar que el 4 estava mal posat). Ja et dic, 240 metres…

    I ara, apart dels comentaris que agrairé que em facis a tota la brasa que t’he fotut, et demana consell per la propera cursa. Que faig, fer el lapsus manual com feia fins ara, o deixo el auto lap del pulsímetre (sabent que em calcularà optimista).

    Moltes gràcies per tot, David. Lamento no haver-te pogut brindar el podi que aspirava a conquerir amb l’ajuda de la teva fantàstic anàlisi del circuit…

    • Hola, Antoni,

      Abans de res, felicitar-te per la marca: crec que amb la calor i la estratègia que vas portar de sortir a sub40′ el reesultat final és prou bó. I batallar amb gent que segur que tenen un passat d’atletisme que va més enllà del nivell del corredor popular té el seu mèrit.

      Sobre el tema de les classificacions, crec que es tal com diu l’Albert Vallbé (no el conec personalment en el sentit de tenir una conversa amb ell: l’únic que sé és de gent que l’ha tractat i que em diuen que és un tio legal però amb un caràcter difícil en segons quins moments): ells passen les classificacions a la FCAT i aquests fan tota la revisió per acabar de pulir i publicar ‘en net’ els resultats oficials segons els seus paràmetres, per això que tardin una mica més. El que sí es podria fer és pujar una classificació provisional, ja què estan al 2017 no concebim (i és normal) que s’hagin de retardar aquestes coses quan tenim els avenços tecnològics que ho fan possible. Sento molt la sensació agredolça que t’ha deixat aquest situació.

      Jo no porto autolap (a l’asfalt: només temps i ritme mig) però sí em fixo molt si la cursa està o no homologada per saber si em puc fiar del cartells quilomètrics.

      Salut

Los comentarios están cerrados.